
Leidenaar Gijs Buis is een nieuwe onderneming gestart: BINK Portofoons.
Hij houdt vast aan een regionale aanpak. Hij richt zich vooral op Zuid-Holland en specifiek Leiden. Zijn keuze heeft succes, merkt hij. “Deze regio kennen we, we weten wat mensen willen.”
“Pas als je het ziet, dan zie je het”, begint Gijs Buis welhaast Cruijffiaans. De 47-jarige Leidse ondernemer had zijn ‘openbaringsmomentje’ ruim anderhalf jaar geleden. Tijdens het City-pier-City-loop maart vorig jaar zag hij hoe een oudere man onwel werd bij een optocht. “Hij zakte langzaam in elkaar, aan de kant van de weg. Ik liep op hem af. In een ooghoek zag ik een man met een geel hesje in een remote speaker mic praten. Daarna ging het zo snel. Binnen anderhalve minuut stond er een ambulance bij de oudere man. De grijsaard kwam weer bij kennis en ik verwonderde me over de keten van gebeurtenissen die ik zojuist zag: incident, druk op knop, meldkamer, uitruk ambulance, politie gealarmeerd. Bambambam. Zo scherp, zo goed. Indrukwekkend.” Buis ging zich verdiepen in missie-kritische communicatie en vanaf dat moment zag hij het overal. Natuurlijk, de hulpverleners hadden portofoons. Maar ook de stadswachten, beveiligers voor een uitgaansgelegenheid, begeleiders bij een evenement. En de winkelbediende had een oortje, net als de personal coach in de sportschool. En zelfs kwam hij eens een groepje amateur-wielrenners tegen die met elkaar via ‘oortjes’ communiceerden tijdens hun zondagochtendrit door de polders rond Leiden. “Dan zie je het dus. Communicatie is overal.”
Wapen
Als voormalig luitenant bij de Koninklijke Marechaussee kent Buis het belang van professionele communicatie. “Als KMAR werden we overal ingezet op plaatsen van strategisch belang. We waren veelzijdig inzetbaar voor veiligheid. Het was altijd belangrijk om rust te bewaren. Stel je eens een volle terminal op Schiphol voor, dat we daar onze wapens zouden moeten trekken? Dan krijg je paniek. Nee, het eerste wapen was communicatie. Met de mensen en met elkaar. Geloof me, dan ben je blij dat je weet dat je met een druk op de knop hulp hebt van je collega’s. Is er geen goede verbinding, dan sta je alleen.” Na zijn tijd bij de KMAR was Buis onder andere eigenaar van een technisch adviesbureau voor detachering. Hij richtte zich vooral op de petrochemie, waar hij continu de koppeling maakte tussen de mensen op kantoor en de mensen in de praktijk. Daarnaast startte hij een bedrijf gespecialiseerd in industriële lampen. Nu is Buis begonnen in zijn regio Leiden als leverancier van bedrijfs- en missie-kritische communicatie, onder de naam BINK Portofoons. “We zijn gespecialiseerd in de verkoop en onderhoud van portofoons, portofoon-netwerken, pagers en oproepsystemen voor BHV, industrie, beveiliging, zorg, onderwijs en evenementen.” BINK Portofoons is een nieuwe speler op de markt. Buis pakt het anders aan dan anderen. “Je ziet dat er een trend is naar het aanbieden van landelijke netten en oplossingen. Elke koerier kan als het ware landelijke dekking krijgen. Wij richten ons in eerste instantie op de lokale markt. Deze regio kennen we. We weten wat er speelt, we spreken de mensen, we zien uitdagingen en oplossingen. Communicatie is veel techniek, maar vooral mensenwerk.”